De KNAC krijgt regelmatig vragen over brandstof voor klassieke auto’s. In vrijwel alle gevallen gaat het daarbij om benzine, omdat nagenoeg alle klassieke auto’s een benzinemotor hebben. Daarom gaan we in onderstaand artikel specifiek in op benzine voor klassiekers.
Veel benzinemotoren in klassieke auto’s zijn ontwikkeld om te rijden op loodhoudende benzine. Die loodhoudende benzine is al sinds het midden van de jaren negentig van de vorige eeuw verboden, niet alleen omdat het giftig is, maar ook omdat lood neerslaat in de katalysator van een moderne auto, waardoor die zijn werking verliest. Benzines met loodvervanger zijn slechts mondjesmaat verkrijgbaar. Maar oudere motoren kunnen soms niet zonder lood of een loodvervanger omdat anders de niet-geharde klepzittingen van oude motoren beschadigen. Lood zat trouwens vooral in benzine om het octaangetal te verhogen, maar daarvoor zijn er inmiddels andere toevoegingen. Wie zelf een loodvervanger aan de benzine wil toevoegen heeft de keuze uit vele toevoegingen.
Of uw klassieker benzine met een hoog octaangetal nodig heeft, is meestal goed op te zoeken in het instructieboekje (indien nog aanwezig) of anders is er in literatuur wel wat over te vinden. Nederland heeft bovendien veel goede klassiekerbedrijven en goede merkenclubs die daarover kunnen adviseren.
Bio-ethanol
Het probleem waar klassieke auto’s vandaag de dag vooral last van hebben – en dat gaat nog erger worden – is de toevoeging van bio-ethanol aan benzine. Sinds enkele jaren wordt er aan Euro 95 bio-ethanol toegevoegd omdat deze brandstof de CO2-uitstoot bij de bron vermindert. Bij de groei van de planten waaruit deze bio-ethanol wordt vervaardigd wordt immers CO2 door die planten opgenomen. Bij het verbranden van bio-ethanol komt de CO2 weer vrij.
Het percentage van bijgemengde bio-ethanol in Euro 95 bedroeg in ons land tot voor kort maximaal 5 procent, maar dat gaat vanwege Europese richtlijnen stijgen naar maximaal 10 procent. Vandaar dat deze benzine op alle pompen in Europa op termijn de nieuwe aanduiding E10 in een cirkeltje krijgt. Het betekent doodgewoon dat er tot 10 procent bio-ethanol kan zijn bijgemengd (meestal is dat ook zo). Uiteindelijk zal dat percentage verplicht 10 procent worden in 2020, want de landen in de EU hebben met elkaar afgesproken dat in 2020 minimaal 10 procent van de brandstof in het vervoer uit alternatieve brandstoffen moet bestaan.
Bio-ethanol is niet goed voor oude motoren. Grofweg kun je stellen dat motoren in auto’s van voor 2000 er niet goed tegen kunnen. Het materiaal waarvan de pakkingen zijn gemaakt, verschillende rubber onderdelen (slangen en membranen) en kurk en zink kunnen beschadigen door bio-ethanol. Hoe ouder de auto, hoe groter de kans op schade en problemen.
Brandstoftoevoeging
Veel eigenaren van klassieke auto’s tanken om problemen te voorkomen met bio-ethanol Super loodvrij 98 of een ander benzine met een hoog octaangetal (98 of hoger), maar alleen de aanduiding super of 98 octaan is geen garantie dat een benzine ethanolvrij is. De KNAC heeft brandstofmaatschappijen gevraagd of ze nog benzine leveren die vrij is van bio-ethanol en dat blijken er nog drie te zijn. In alfabetische volgorde zijn dat BP Ultimate (98 octaan), Firezone Competition 102 (102 octaan) en Shell V-Power (98 octaan). Volgens Firezone zal dat nog lang zo blijven, omdat deze speciale benzines niet onder de richtlijnen vallen van de EU.
Wie in zijn omgeving geen tankstation kan vinden dat ethanolvrije benzine verkoopt, kan een speciaal middel toevoegen aan de benzine dat de schadelijke effecten van bio-ethanol opheft. De KNAC biedt in de webshop ook een middel aan dat de schadelijke effecten van bio-ethanol opheft en tevens als loodvervanger dient. Daarnaast is in de shop een toevoeging te bestellen die de tank en het brandstofsysteem beschermt tijdens de winterstalling. De bio-ethanol in de benzine trekt namelijk water aan en dat kan roest veroorzaken in de benzinetank en schade veroorzaken in het brandstofsysteem.
Hallo. Ik heb een oldtimer trekker gekocht een John Deere G.
IS EEN 2 CILINDER BENZINE MOTOR. Ze zeggen dat het beste is om euro 98 tegebruiken met mengsmering 1: 50. is dit goed?
Groeten Eltje Dam. De Wilp. 0594644219
Ik heb een DKWrt200h motor bouwjaar 1952 welke benzine kan ik daar het beste voor gebruiken.
ik heb een 58 Cadillac,nou heb ik steeds 98 of 95 getenkt en voegde er altijd lood uit zn flesje bij,is dit oke,.hartelijke groet opa en oma van der vijver..
Goedendag,
Volgens diverse berichten is per 1 oktober 2019 E10 brandstof verplicht voor alle stations in Nederland. Is bij u bekend of BP Ultimate en Shell V-Power nog met laag Ethanol percentage geleverd blijven?
Goedendag,
Dus als ik deze BP Ultimate (98 octaan), Firezone Competition 102 (102 octaan) en Shell V-Power (98 octaan) gaat tanken in mijn VW kever bj.1975 met 1300cc motor hoef ik geen toevoeging te gebruiken ? Zonder problemen
Ik heb nu al een paar keer een e-mail naar Esso verzonden of hun Esso Premium Energy wel geschikt is voor mijn Toyota Starlet uit 1990, maar krijg daar maar geen antwoord op. Mijn vraag: Waarom staat er bij dit artikel geen Esso vermeld? Is het dan toch beter om dan maar geen Esso meer te tanken, immers anders hadden ze mij toch wel laten weten dat hun “premium” benzine voor oldtimers veilig is.
Waar kan ik die taken voor mijn oldtimersm
Hallo,
Voor mijn Ford Mustang (USA) uit 1972 gebruikte ik Euro 95 met een dop lood vervanger
Kan ik zomaar overgaan op BP Ultimate? Of moet daar ook die loodvervanger in?
Kunt u mij een advies geven.
M.vr.gr.
Marcel
bp ultimate 98 met loodvervanger beter kan niet
Goeden dag .
Ik heb een Engelse Beaufort uit 1970
Met gas geven houd hij in .
En rookt behoorlijk .
Is daar nog wat aan te doen ?
Duidelijk verhaal. Ik ben in het bezit van WO2 Willy’s. Ik tank 98 met als toevoeging een loodvervanger.
Bedankt voor het schrijven van dit artikel. Ik heb een aantal klassieke oldtimers en zit er aan te denken om brandstof te laten leveren, dan weet ik zeker dat ik altijd de juiste brandstof voor de auto’s heb, bio-ethanol Super loodvrij 98. Hebben jullie hier ervaring mee?